Rooftop Bar 66-ingen stikkende fornemmelser

Forfatter:Tenna Sysler

maj 13, 2026


Tre kaktusser. En rygende lakridspibe. Fire hvide mænd. En hyldest til Bornholm i Esbjerg. På rooftop Bar 66 og restaurant Plates giver det hele god mening.

Der er rooftops og så er der rooftops i fede bygninger. Sådan en er Bar 66/restaurant Plates, der ligger på øverste etage af det højeste af de tre højhuse kaldet kaktus tårnene i Esbjerg. 

Med sine 66 meter (deraf navnet på baren), er det ikke til at undgå at få øje på, når du kommer til Esbjerg, og endnu mere interessant er det at betragte det tæt på.

Fascinerende og nytænkende med spidse kanter og glas. Kan det noget? Ja, helt bestemt også indvendigt. For når man træder ud på 17. etage hvor Bar 66/Restaurant Plates befinder sig, er der ikke noget der stikker ud, tværtimod er der både hyggeligt og masser af lys fra de store gulv til loft vinduer.

En stor bar er det første du mødes af og bløde stole i et mindre loungeområde. Det er her, du finder Bar 66, der også har høje bar- stole og borde med direkte udsigt til alt udenfor.

Restaurant delen findes til begge sider af Bar 66. Det ene er mindre og mere intimt end det andet noget større område. Begge steder er der dækket op med hvide duge, service og messing bordlamper. 

Overalt i restauranten og baren er der trægulve, høje paneler på væggene og kunst. Det er stillet og gennemført. 

Bar 66 er hyggelig og giver èn lyst til at hænge ud. Fra barbordene (og alle vinduer i restauranten i øvrigt) er der den flotteste udsigt over Esbjerg med havnen, de store skibe, vindmøllerne, stranden og alle de forskellige bygninger lige fra industri til boliger. 

I det fjerne sidder de fire hvide mænd og skuer ud over havet. Og på en klar dag er der udsigt til Fanø. Det er wauw-effekt, så det basker og man kan bruge lang tid på bare at betragte det hele incl. bilerne, der fra 66 meters højde ligner legetøj.

 Vil du se det tættere på, er der placeret en kikkert på alle bordene. En genial og godt tænkt gimmick.

Du kan endda fortsætte med at beundre udsigten fra toiletterne, ( når du lige har overvundet hvor du er), hvor der også er fri udsigt til omgivelserne gennem de store gulv til loft vinduer. Det er bare flot. 

Endelig er der flere steder udgang til altaner, så udsigten også kan betragtes under åben himmel.

På Bar 66 findes et spændende udvalg af cocktails udover de klassiske samt øl, vin og vand. Ejeren af stedet stammer fra Bornholm og det går igen i nogle sofistikerede drinks, hvoraf en af dem er en rygende lakridspibe. Den kan jeg, som lakrids-elsker, personligt sige god for. 

Andre drinks hylder også Bornholm med navne som Jylkat og Marapytta. Hvad betyder det? Det må du selv slå op, jeg kan dog sige så meget, at det har noget med dyreriget at gøre.

Maden spænder lige fra smørrebrød over varme retter, sharing food til desserter. 

Det siges om Bar 66 at det er stedet hvor vest møder øst. Og for to øst-danskere, der høje af udsigt og god stemning forlod stedet, (bemærk den søde besked på udgangsdøren), vender vi gerne snuden mod vest en anden gang. 

Må du også prøve Bar 66 og/eller restauranten er her et par praktiske oplysninger. Baren kan besøges uden bordreservation. Til spisning i restauranten vil jeg anbefale bordbestilling. Der er af og til events på stedet, tjek derfor altid restaurant Plates hjemmeside.

Vi havde en god oplevelse med drinks og spisning i Bar 66. Restauranten har vi til gode. Vi var der om dagen, og selv i tåget vejr var det en fed oplevelse, og det siger ikke så lidt. 

En sommeraften med solnedgang er uden tvivl også en oplevelse, det har vi også til gode.

Prisniveauet er dansker-priser. 

Har du ikke allerede været forbi den fascinerende skulptur med de fire hvide mænd ved havet, er det en oplagt slå-mave-tur efter besøget i kaktus tårnet.

 

Andre rooftops: