Resten af livet

-Af Roberta Recchia, 350 sider, Grønningen 1

Anmeldt af:Tenna Sysler

maj 24, 2026


Det tidligere liv for en italiensk familie. Kærligheden. Resten af livet for samme familie efter en forbrydelse. Sorgen. Kan livet fortsat leves?

Det er ikke den store kærlighed, da Marisa og Stelvio mødes i hendes families viktualie butik i 1950érnes Rom. Mere en løsning på Marisas uheldige omstændigheder og især moderens insisteren på at bevare familiens gode ry. Men snart bliver det stort. 

30 år senere holder kærligheden mellem Marisa og Stelvio Ansaldo stadig. De har fået børnene Ettore og Elisabetta, kaldet Betta. Viktualie butikken er gået i arv til Marisa og Stelvio.

Ettore og Betta er meget forskellige. Ettore er den rolige, introverte og et naturtalent på klaver. Han er konservatorieuddannet pianist og rejser verden rundt for at give koncerter. 

Betta er 16 år, hun er udadvendt og hendes udseende tiltrækker drengenes opmærksomhed. Hun er fræk og mere optaget af at flirte end det boglige. Men familien Ansaldo er i modsætning til Emma Bassevi, Marisas søster, en kærlig familie.

Emmas familie består foruden af hende, af hendes mand Emanuele og deres to børn Donato og Miriam. Alt i familiens liv er centreret om Emmas succesfulde designvirksomhed. Penge er noget man har, og mens børnene går på kostskole, rejser Emma og Emanuele verden rundt, optaget af alt andet end hinanden.

Og så kommer sommeren, der ændrer alt. Familien Ansaldo flytter ind i deres hus ved kysten. Med sig har de Miriam og de to kusiner tilbringer dagen på stranden.

I et øjebliks letsindighed overtales, ellers forsigtige og tilbageholdende, Miriam, af Betta, til at liste sig ud om natten for at deltage i en ungdomsfest på stranden. 

På vej derhen bliver de begge udsat for en voldsom forbrydelse, der ender med at koste Betta livet og traumatisere Miriam.

Pludselig er et kærligt ægteskab og familieliv fortrængt af en stor sorg. Marisa og Stelvio sørger på hver deres måde, taler ikke sammen og glider fra hinanden. 

Ingen opfanger, at Miriam var til stede og hvor voldsomt ramt hun også er. Hun overses, som sædvanligt, og lever med hemmeligheden, skyldfølelsen og skammen. 

Sagen bliver hurtigt henlagt. Dels er der ikke sikret beviser og dels insisterer Emma, med opbakning fra Letizia, deres mor, på at få dysset sagen ned, af hensyn til familiernes ry.

Mens sagen forbliver uopklaret, går årene. Marisa og Stelvio bliver mere og mere fremmede for hinanden og de er ved at gå i opløsning. Hun forlader sjældent huset og arbejdet i butikken har hun helt opgivet. Han udvikler et alkoholmisbrug. 

Også Marisas og Emmas forhold presses og særligt deres måde at være mødre på. 

Emma, selv, forstår ikke hvad der sker med Miriam. Selv om hun køber Miriams yndlingshest, kan hun stadig ikke nå hende. Og i ren desperation sender Emma hende i armene på en læge. En læge, der er mere end villig til at hjælpe Miriam med hendes problemer med at sove. Og herfra er der ikke langt til, at Miriam får et nyt problem. Hun bliver afhængig af stoffer. 

Således tilbringer Miriam dagene alene i sin lejlighed, går på designskole og resten af tiden bruges på at synke hen i pillernes behagelige glemsel. Alt imens hendes familie er optaget af sig selv i ind-og udland. 

For Miriam giver livet ikke længere mening. Hun plages af det skete, og da hun møder små- pusheren Leo, rammer hun bunden.  Men måske kan det møde alligevel ændre noget? Måske er det også begyndelsen på en opklaring af forbrydelsen? Så familien omsider kan begynde at heles.

Resten af livet rører ved alle følelserne de gode og de onde. Den sætter fokus på forholdet mellem forældre, børn, familier og samfund. Den stiller også et ubehageligt spørgsmål. Er man lidt selv ude om det, hvis man har en udfordrende opførsel eller udseende? 

Jeg var decideret rasende på et tidspunkt og ked af det på andre. Og det siger alligevel lidt, at en forfatters ord kan få de følelser frem i en læser. 

En del af bogen handler om Ansaldo familien. En anden del om Miriam. Alt er beskrevet så troværdigt, at der må ligge en utrolig god forfatter research bag.

 Bogen berører de store temaer i livet. Kærlighed. Sorg og hvordan man lever med det. 

 Bogens bipersoner med deres interessante livshistorier er også godt beskrevet.

Lækkert at der også er kælet for bogen med en flot forside.

I al sin grusomhed er det en smuk fortælling med masser af kærlighed. Og som slutningen også antyder, er resten af livet heldigvis stadig værd at leve på trods af alt.

Læs den: for en kærlighedshistorie før en forbrydelse og om sorgen, kærligheden og livet efter.

Andre bog anmeldelser: